Johannes Beers
  • BeersBlog
  • Foto
    • Geschiedenis
    • Stinzen en states
    • Stad en Dorp
    • Landschap
    • Muziek
    • Diversen
  • Genealogie
    • De familienaam Beers
    • Kwartierstaat Beers >
      • Rinze Beers (1944)
      • Jitze Beers (1915) >
        • De Poortinga's
      • Rinze Beers (1876)
      • Pieter Beers (1853)
      • Rinse Beers (1817)
      • Gerlof Beers (± 1788)
      • Claas Beers
      • Maarten Beers
    • De familienaam Van der Pal
    • Kwartierstaat Van der Pal >
      • Auke van der Pal (1919)
      • Jogchum van der Pal (1890) >
        • Lamkje de Vries
      • Jelke van der Pal (1856) >
        • Jelke vd Pal (1856) Eng
      • Wiebe van der Pal (1813)
      • Oene van der Pal
      • Jelke van der Pal
      • Johannes van der Pal (± 1690)
      • Gerrit van der Pal (± 1670)
  • Frysk
    • ferhalen
    • essees
    • boekbesprekken
    • kollums
  • History
    • Frescoes >
      • Frisian frescoes
      • Danish frescoes
      • Swedish frescoes
      • Other countries
    • Runes >
      • Runes in Frisia >
        • Frisian runic inscriptions
        • Aspects of Frisian runes
        • The corpus of Frisian runic inscriptions
      • Runes in Denmark
      • Runes in Sweden
    • Viking trading places >
      • Ribe
      • Hedeby
      • Birka
      • Kaupang
      • Dorestad
    • De Badweg: een geschiedenis
    • Carel Roorda
    • Neogothiek
    • The Georgian uprising on Texel
    • 1952: Swedish DC-3 shot down by Russia
  • Zorg
    • Sietze Kijlstra
    • Johan Mackenbach
    • Evelien Finnema
  • Contact

De wissel

5/6/2026

0 Opmerkingen

 
​De Partij voor de Dieren is een partij waar eigenlijk niemand op zit te wachten. Altijd de vinger op de zere plek, altijd benoemen wat anderen negeren en altijd gelijk, wat anderen hoogst irritant vinden.
Afbeelding
Dat je in de buitenwereld weerstand ondervindt is logisch en juist die wrijving geeft je vaak energie. Ook binnen de partij moest Esther Ouwehand echter vaak knokken tegen weerstand. Ergerlijk was het. 

Ondanks alle weerstand maakte ze van de PvdD een partij die steeds serieuzer genomen moest worden. Een partij met een krachtig profiel als dé partij die vecht tegen de bio-industrie, strijdt voor klimaatmaatregelen en tegen het oprukkend fascisme. Een partij die ze sterker achterlaat dan toen ze als partijleider begon.

Dus nu mag Christine Teunissen op kop tegen de wind in fietsen. Goed zo! Ze weet dat ondanks de tegenwind het tempo hoog ligt. Al kan d'r maar eentje op kop fietsen, vanuit Leeuwarden zullen we haar als het nodig is graag es een duwtje in de rug geven. 

En dus rest ons alleen nog Esther te bedanken. Namens alle koeien in te hete veewagens, namens alle schapen met hittestress, namens de varkens in kraamkooien, namens de laatste bijen, namens de van landbouwgif kokhalzende kikkers, namens de langzaam stikkende vissen in het ruim van een trawler, maar ook namens de mensen in Gaza en alle antifascisten in Nederland (wij zijn met meer!): Dank je wel, dank je wel, dank je wel!!!
Afbeelding
0 Opmerkingen

Het boek

1/6/2026

3 Opmerkingen

 
Wat weet jij van de geschiedenis van Friesland? En dat bedoel ik niet als kennistest, maar ehm... ingewikkelder. Wat voor soort kennis heb jij van de geschiedenis van Friesland. Waarschijnlijk zijn dat zaken als terpen, de terechtstelling van Bonifatius, de Friese Vrijheid, Grutte Pier, de aanleg van de Afsluitdijk... enfin, het gaat me niet om de feiten. Het gaat me om het soort feiten. Geschiedenis is immers altijd gerelateerd aan mensen (Bonifatius, Grutte Pier) en wat mensen hebben gedaan (terpen bouwen, Afsluitdijk aanleggen).
Afbeelding
De 'natuur' van het Wad bij Holwert
​Stel nou dat je een geschiedenis - niet van de mensen maar - van de natuur van Friesland zou schrijven. Of willekeurig welk ander gebied, alleen ik heb weinig interesse in gebieden buiten Friesland, dus... Stel je schrijft de geschiedenis van de natuur in Friesland, hoe zou dat eruit zien? Stel, je zou beginnen aan het eind van de laatste IJstijd. De wereld ontdooit, er liggen toendra's waar nu Friesland, de Wadden en de Noordzee liggen. Welke planten groeiden daar? Welke dieren liepen, vlogen en zwommen daar rond? Wie at wie? Waren er vlindersoorten die toen al voorkwamen die er nu nog steeds zijn? Dieren die hier niet meer voorkomen, maar ergens anders op de wereld wel? 
En toen de zeespiegel steeg, de zeeën en moerassen ontstonden, welke dieren en planten verdwenen? Groeiden er bomen, waren hier bossen of was het daar te koud en te winderig voor? Hoe warm en koud werd het hier eigenlijk?

Dat ik dat soort dingen niet weet betekent dat ik nooit een boek heb gezien waarin dit allemaal keurig werd uitgeschreven. Natuurlijk heb ik wel eens kaartjes gezien van verschillende grondsoorten in verschillende tijden. En ja, er is wel informatie te vinden over mammoeten en sabeltandtijgers die hier ooit rondgelopen hebben, maar niet in één boek met geschiedbeschrijving van bodem, alle flora, alle fauna, klimaat en de loop van rivieren en de ligging van vulkanen (bij Vlieland, toch?) die nu alweer verdwenen zijn.
Uiteraard is de mens in die geschiedenis niet weg te denken, maar de rol van de mens in de geschiedenis van de natuur is - u begrijpt mij zo langzamerhand steeds beter - niet hetzelfde als de geschiedenis van de mens.
Afbeelding
Wanneer verscheen de huismus in Friesland?
Die eerste mensen op hun terpjes zullen nog niet zoveel invloed op de natuur hebben gehad. Ze leefden ermee: eb en vloed, vis en vogel, weer en wind. Maar eb en vloed verdwenen toen monniken vanaf de 11e eeuw dijken begonnen aan te leggen. Vanaf dat moment, toen Friesland 'in cultuur' gebracht werd, moet er natuurlijke flora verdwenen zijn. Grote delen van het land werden immers gereserveerd voor akkerbouw of als weiland. Welke planten verdwenen er daardoor uit Friesland? En verdwenen met die planten ook insecten en vogels? Hoe moet het leven voor de laatste roedel wolven of zelfs de laatste wolf in Friesland geweest zijn, toen in de 18e eeuw?

De twintigste eeuw moet vanuit het oogpunt van de natuur desastreus geweest zijn. Steden slokten in rap tempo ruimte op, sloten verdwenen, kanalen werden gegraven, spoorlijnen en snelwegen aangelegd. Het leefgebied van dieren werd kleiner of verdween. Tientallen diersoorten zoals de otter stierven uit in Friesland en de bodem, lucht en water raakten verontreinigd, met name van landbouwgif en uitstoot van verkeer en industrie. Kun je nu eigenlijk nog wel spreken van natuur in Friesland, nu iedere vierkante centimeter door mensenhanden is beroerd en zelfs de Waddenzee - algemeen beschouwd als wilde natuur - door indijking, zoutwinning en opdringerige toeristen die op zandplaten zeehonden lastigvallen? Wat is er nog natuurlijk aan de eindeloze velden raaigras, waar de bloemen en dus de insecten en dus de weidevogels verdwenen zijn?
Afbeelding
Hoe gaan we nu en in de toekomst om met de natuur?
​Een geschiedschrijving van de natuur van Friesland eindigt uiteraard met een beschouwing van de natuur nu en een blik op de toekomst. Terwijl de zomers bloedheet worden en de winter is verdwenen, zien we toch ook positieve signalen als de terugkeer van otter en wolf, het afhouden van gasboringen onder het Wad en de verwoede pogingen de biodiversiteit te bewaren en te versterken hoopvol zijn. Tegelijkertijd laten we nog altijd grote steken vallen met Pfas en landbouwgif in het oppervlaktewater en bouwen we Friesland in een duizelingwekkend tempo vol met huizen en bedrijventerreinen en gunnen we zelfs de weidevogels in de Hounspolder geen kans. 
​
Is de natuur straks beperkt tot enkele reservaten, ingeklemd tussen de grote steden en snelwegen? Staan we op een keerpunt waarin we de natuur kunnen redden of zijn we al te laat?

Zo'n boek zou er eigenlijk moeten komen, toch?
3 Opmerkingen

De baas

31/5/2026

0 Opmerkingen

 
Ach, die arme hondengeleider. Had niet door dat ie gefilmd werd. Wordt nu natuurlijk uitgelachen door z'n collega's. Krijgt tirades van z'n leidinggevenden. Altijd eerst even om je heen kijken of er gefilmd wordt, voor je excessief veel geweld gaat gebruiken! Straks weet iedereen hoe wij optreden als er niemand kijkt. Heb je dan niks geleerd van je collega die die Islamitische vrouw schopte bij het Centraal Station in Utrecht!? En vervolgens laat je je nog kloppen door haar man!? 

Vraagtekens bij zijn geschiktheid als politie-agent. Schorsing hangt boven z'n hoofd. En dat terwijl hij het zo goed bedoelde. Even laten zien wie er de baas is in dit land. Je mag ook niks meer tegenwoordig.
0 Opmerkingen

De mand

27/5/2026

2 Opmerkingen

 
Logica op Schiermonnikoog: het martelen van een haan werd afgebroken omdat het te heet was voor de haan om gemarteld te worden en dát zou  zielig zijn.
Afbeelding
Ik gebruik het woord niet vaak en met grote tegenzin, maar wat word ik schijtziek - u leest het goed, schijtziek - van Nederland en z'n tradities. En prima hoor, als je je met een hamer op je duim laat slaan om te kijken wie het eerst 'auw' roept. Prima als je van spijkerpoepen een traditie maakt die letterlijk wordt uitgevoerd, of ga zélf, zelluf, op je eige, individueel en hoogstpersoonlijk dagenlang in een mand aan een mast hangen als je een vent bent, maar wees niet zo laf om een dier te laten opdraaien voor jouw sadistische spelletjes.

Met je 'president'...
2 Opmerkingen

Het verdriet

27/5/2026

1 Opmerking

 
Eergister plaatste ik een bericht op LinkedIn en toen gebeurde er iets dat nooit gebeurt: er gebeurde niets. Geen enkele like, reactie of repost en slechts een handjevol views.
Het was mede door het onderwerp duidelijk dat er sprake was van shadowbanning door LinkedIn. Al eerder ondervonden mensen die kritisch zijn op Israël dat LinkedIn censuur toepast.

Het bericht dat ik plaatste was van Ayman, een docent en vader van zes jonge kinderen. Hij houdt het hoofd boven water in extreme omstandigheden. Zijn huis is verwoest, hij leeft nu in een tentenkamp, eten is schaars en duur. Vanuit Nederland proberen een paar mensen hem te helpen (klik hier voor meer informatie over de ondersteuningsactie voor Ayman en zijn familie).
Ayman bij zijn huis, de dagelijkse zoektocht naar water
en school voor de kinderen van Ayman
Met regelmaat vertelt Ayman dat de oorlog nog steeds gaande is. Ondanks een formeel bestand en het verdwijnen van Gaza uit het nieuws, woekert de oorlog tegen de Palestijnen door. In de eerste plaats doordat er geen aanstalten voor wederopbouw worden gemaakt. Mensen leven massaal onder erbarmelijke omstandigheden in tentenkampen of vernielde gebouwen. De eerste levensbehoeften zijn schaars en vooral voedsel wordt schaars gehouden. Israël houdt namelijk de voedseltransporten die aan de grens staan nog steeds tegen en laat alleen veel suikergoed door.

In de tweede plaats is er ook nog steeds sprake van geweld. Ayman gaf daarvan dus een voorbeeld op LinkedIn. Er was een bom op het tentenkamp gegooid. Laffer en laaghartiger wordt het niet. Bommen tegen mensen in tenten. Het gevolg: een zesjarig jongetje is dood. Het verdriet van de vader werd gefilmd.
Verschrikkelijk om naar te kijken. Zeker. Is dat een reden om het van LinkedIn weg te halen? Zeker niet. Maar het is wel wat er gebeurde. Niet alleen werd mijn bericht 'ge-shadowbanned', het bericht van Ayman werd door LinkedIn verwijderd.

​Onbegrijpelijk, want dit is toch wat we willen? Dit is toch wat we nog iedere dag toestaan, of door actief wapens en onderdelen te leveren aan Israël of door gewoon geen rode streep te trekken en je banden met Israël te verbreken zoals lijsttrekker Rob Jetten beloofde, maar premier Jetten weigert te doen.

En voor wie mocht denken dat de dood van het jongetje een incident is, een vergissing: gister werd ten westen van Al-Zawaida een jongeman op weg naar huis met een raket vermoord.
Afbeelding
​Gewoon. Omdat het kan.
1 Opmerking

De militarisering

25/5/2026

0 Opmerkingen

 
Op 20 mei bezocht ik een avond van de Revolutionair Socialistische Partij en jongerenorganisatie Rood. Het ging over de militarisering van het hoger onderwijs en zoals dat gaat in het hoger onderwijs was de voertaal niet Fries, maar Engels. Het was een ouderwets linkse avond, waarbij ik een flard van een gesprek opving, waarin het Maoïsme nog aan de orde kwam en ik als PvdD-er waarschijnlijk de meest conservatieve persoon was, daar in het café van Neushoorn.

En dat was ook wel eens een interessante gewaarwording.

Onder militarisering wordt bijvoorbeeld verstaan dat de maatschappij wordt 'klaargemaakt' voor oorlog. In het hoger onderwijs is dat te merken aan verschillende zaken:
  • onderzoek ten dienste van Defensie
  • als je reservist wordt, betaalt Defensie (ruim) mee aan je studie
  • tegengeluid, protest wordt gesmoord
Terwijl de vorige extreemrechtse regering heeft bezuinigd op het onderwijs, komt Defensie nu met zakken geld voor onderzoek. Daarmee wordt het voor universiteiten bijna onmogelijk om Defensie als opdrachtgever te weigeren. Het biedt immers ook baanzekerheid voor het onderwijzend personeel.
Afbeelding
Strategische samenwerking tussen NHLStenden (Willem
Barentsz Instituut) en de marine op Terschelling
Het Friese MBO van Firda werd ook genoemd. Daar zie ik zelf bijna dagelijks hoe militarisering van het onderwijs heel gewoon is geworden. Op de Firda-locatie aan de Egelantierstraat worden pré-militaire opleidingen geboden. Er staan altijd enkele (afgedankte) landmachtvoertuigen geparkeerd en geregeld struint er geüniformeerd 'onderwijzend' personeel over straat. Kinderen van een jaar of zestien worden al in uniform gehesen en marcheren met houten geweren door Camminghaburen.

I kid you not.

Zelf zie ik inderdaad ook een steeds verdergaande militarisering van de maatschappij plaatsvinden. Ieder jaar komt de Landmacht naar het Zaailand gemarcheerd om een of ander initiatieritueel uit te voeren. En in december 2025 liepen zwaarbewapende militairen door de binnenstad van Leeuwarden. Konden we een beetje wennen aan militairen op straat en kinderen en jongeren konden zich melden bij een rekruteringsstand.

Sinds we in februari 2022 wakker schrokken uit onze geopolitieke lethargie ('Het is oorlog op ons continent!') was het politiek prijsschieten voor Defensie: we reserveren niet meer 2% van het BBP voor Defensie, niet 3%, maar een verbijsterende 5% van ons BBP voor Defensie! Meer militairen, tanks en F-35's. Alles kan en alles mag.
Militaire parade in Leeuwarden, april 2015
​Voor Leeuwarden betekent het uitbreiding van de vliegbasis. De korte baan wordt verlengd, waarvoor een buurtschap moet verdwijnen. En niemand die de vraag stelt: waarom eigenlijk!? Als Putin met z'n Blitzkrieg Kyiv niet eens wist te bereiken, wat denken we dan dat Rusland tegen de veel beter uitgeruste en veel beter getrainde Europese landen kan beginnen?

Nou, niet veel, maar dat hoeft ook niet.

Terwijl wij ons goede geld uitgeven aan fregatten en Tomahawk kruisraketten en onze economie uithollen, voert Putin een hybride oorlog tegen het Westen. Niet alleen is onze essentiële zeebodeminfrastructuur met alle energie- en communicatiekanalen rustig in kaart gebracht door de Russische marine (onder toeziend oog van NAVO marineschepen!), worden regelmatig cyberaanvallen uitgevoerd vanuit Rusland, maar veel belangrijker: door middel van desinformatie en de vele, vele aanwijzingen van banden tussen Rusland en Nederlandse politieke partijen - jij weet zelf wel welke - wordt de politieke stabiliteit van Europa, cq. Nederland ondermijnd. 

Daar zit het werkelijke gevaar.

Wat dat betreft was de avond van Rood en de Revolutionair Socialistische Partij dan ook een valkuil. Door zich zo te verzetten tegen alles wat NAVO, Defensie of EU is, wordt vergeten dat er wel degelijk sprake is van dreiging. Deze dreiging zal echter vooral bevochten moeten worden via social media en met daadkrachtige politici die de problemen als armoede en klimaatverandering daadwerkelijk weten aan te pakken. Europa veroveren zal Rusland nooit lukken, maar dat hoeft ook niet, als aan Rusland gelieerde partijen hier aan de macht kunnen komen. 

Die partijen zullen we dus fel moeten bestrijden en intussen aan ons Europese zelfvertrouwen moeten werken. Helemaal zonder krijgsmacht kunnen we op dit moment niet, maar we kunnen ons wel losmaken van het in fascistische handen gevallen Amerika. Dat betekent dat we onze krijgsmacht bewapenen met Europese wapensystemen. Dit is voor mij een Catch 22 situatie: om ooit de weg in te slaan naar de-militarisering, zullen we ons - op dit moment - moeten bewapenen.

Daarvoor hebben we echter geen militarisering van de samenleving, cq. het hoger onderwijs nodig. Het leger hoort thuis in de kazerne, op de vliegbasis en aan boord van een fregat, niet in onze binnensteden, niet op onze universiteiten. Op dit moment hebben we meer aan grotere psychologische weerbaarheid van de samenleving.
0 Opmerkingen

De bult

9/5/2026

0 Opmerkingen

 
​Gister zag ik op Bluesky een filmpje en foto van een grondbult waarin de nesten van oeverzwaluwen met een lading zand waren bedekt en vernield. Al stond er niet bij waar het was, ik was er boos over dat zoiets gebeurt.
Later kreeg ik een nieuwsbericht toegestuurd waaruit bleek dat het in de gemeente Leeuwarden, in de nieuwbouwwijk Middelsee was dat betekende dat ik er 'iets' mee moest. Het meest voor de hand liggende instrument is dan het stellen schriftelijke vragen.
sv-oeverzwaluwen080526.pdf
File Size: 79 kb
File Type: pdf
Bestand downloaden

​Ik neem dit zwaarder op dan het college van B&W lijkt te doen, als ik de reacties in de media zie. Zo reageerde een woordvoerder met de opmerking dat het 'niet handig' was geweest. Verdere maatregelen waren niet nodig.

​Oh nee!? ​
Afbeelding
De grondbult bij Middelsee. Duidelijk is de uitsparing te zien waar nu een laag zand overheen ligt, netjes aangedrukt door een graafmachine of bulldozer.
De gemeente en milieudienst FUMO Waren wel degelijk geschrokken van de ophef, want het zand was alweer weggegraven en er waren weer wanden voor de nesten gemaakt.

Daar ben ik natuurlijk wel blij mee, dat er direct herstelwerkzaamheden zijn uitgevoerd en toen ik er later op de dag op locatie over geïnterviewd werd voor Omrop Fryslân TV, kon ik zien dat de zwaluwen het nestenbouwen al weer hebben opgepakt. Of er ook eieren verloren zijn gegaan is niet meer na te gaan.

En dus blijf ik met een lijst (schriftelijke) vragen achter: wie, wat, waarom!? Waarom geen maatregelen? Dit is brute aanslag op een beschermde vogelsoort, een strafbaar feit! En ook: gebeurt zoiets vaker, als er niemand kijkt? 
Het filmpje van afgelopen woensdag 7 mei, waarin te zien is hoeveel zwaluwen af en aan vliegen, iets wat je niet over het hoofd kunt zien en wat dus aangeeft dat de vernieling van de nesten doelbewust is geweest.
In ieder geval heeft de zaak veel aandacht gekregen. Niet alleen op Bluesky, maar ook op Reddit. Bij de Leeuwarder Courant en het nieuws van Omrop Fyslân (tweede bericht).
Ik hoop dat hiermee op z'n minst bereikt wordt dat iedereen het beschermen van vogels en andere dieren weer even goed tussen de oren heeft opgeslagen. Juist dankzij oplettende mensen komen daders er niet gemakkelijk mee weg.
0 Opmerkingen

De ziekenzaal

19/4/2026

0 Opmerkingen

 
Aduard (Gr.)
0 Opmerkingen

De reager

16/4/2026

0 Opmerkingen

 
Juster waard dizze stêdsjonge meinaam nei it plattelân fan de gemeente Ljouwert. Ik seach om my hinne en seach ... neat. No hie'k wol berjochten yn de media sjoen oer kei dy't dy't yn é maaitiid wer foar ut earst de greide yn mochten, ik seach lykwols gjin inkeld stik read- of swartbûnt.
​
Ik seach yn it gêrslân ek gjin draven de hazzen, gjin briedende greidefûgels, gjin blomkjende hynsteblommen. Yn de sleat ein noch kroas, gjin reager yn it profesjoneel stikkenhekkele reid, mar ek gjin ynsekten gûnzjend boppe it wetteroerflak.

It Fryske lânskip is dea.
0 Opmerkingen

De normalisatie

9/4/2026

1 Opmerking

 
​De nieuwe gemeenteraad van Leeuwarden is geïnstalleerd. Helaas heeft het extreemrechtse smaldeel flink gewonnen bij de laatste verkiezingen. Ik vind dat zorgelijk. De AIVD zegt over rechtsextremisme dat het kan leiden tot haat tegen minderheden en dat omvolkingscomplottheorieën de democratische instituties kunnen bedreigen (AIVD Jaarverslag 2024).

Niet ondenkbaar, want nu al gelooft 1 op de 6 Nederlanders in die omvolkingscomplotverhalen. En als het over omvolking gaat, komt je al snel uit bij Forum voor Democratie.
Afbeelding
Ook zonder de AIVD had het ons duidelijk genoeg kunnen zijn. Neem de waarschuwing van de Nationaal Coördinator Antisemitismebestrijding dat Thierry Baudet antisemitische complotverhalen verspreidt (NOS, 22 juli 2022). Of neem de berichten dat er gemeenteraadskandidaten van FvD zijn die in het verleden voor Voorpost of de NVU actief waren (de Volkskrant 3 februari).

Of anders de lange lijst wetenschappers die waarschuwen voor het normaliseren van extreemrechtse politiek (o.a. NRC 26 maart). Dan laat ik de opmerking van zelfverklaard Poetin-fan Baudet dat we geregeerd worden door reptielen voor het gemak buiten beschouwing. Het mag duidelijk zijn dat FvD geen gewone partij is.

Maar wat betekent dat voor de praktijk? De Leeuwarder kandidaten voor FvD zijn bij mijn weten van onbesproken gedrag. Betekent dat dan ook dat ze felicitaties voor hun zetels verdienen? Dat lijkt misschien logisch, ze hebben immers op democratische wijze zetels verworven, maar ik denk even aan die waarschuwing van de AIVD over haat en democratie en ik vind dat we dat serieus moeten nemen. Dat is mij geen felicitatie waard.

Zowel voor gemeenteraadsleden als de media lijkt het feit dat veel mensen op FvD stemmen de partij legitimiteit te verschaffen. Journalisten zijn benieuwd naar de ideeën van de FvD-politici, andere politici zijn benieuwd of ze je aan een meerderheid voor jouw standpunt kunnen helpen. Wie verder kijkt, ziet dat juist die normalisatie een gevaar met zich meebrengt.

Ik heb moeite met die normalisatie, als gemeenteraadslid, maar ook gewoon als persoon. Ik vind het belangrijk te laten zien dat FvD geen gewone partij is en dat we deze dus ook niet als zodanig zouden moeten behandelen. Niet als politiek, niet als pers.

Er is voor Leeuwarden genoeg te doen dat we voor elkaar kunnen boksen met positief ingestelde partijen, zonder haat, zonder complotverhalen. Biodiversiteit redden, woonruimte creëren en nou eindelijk eens wat gaan doen aan die armoede in de gemeente. Laten we ook gewoon eens weerwoord geven: er gaat zoveel goed met de opvang en huisvesting van asielzoekers in Leeuwarden.

En als het eens niet goed gaat − ik denk aan de overlast in Grou onlangs − dan grijpen we in. Niet met cynische opmerkingen over deportaties en tribunalen, maar dan hebben we een prachtige rechtsstaat die zijn werk kan doen. Eerlijk en zonder aanzien des persoons optreden waar dat nodig is.

Alleen zo maken we de gemeente Leeuwarden duurzamer, eerlijker en leefbaarder.

Gepubliceerd in de Leeuwarder Courant van 9 april 2026
1 Opmerking
<<Vorige

    RSS-feed

    Afbeelding
    Afbeelding

    Categorieën

    Alles
    Berlin
    Danish Adverts
    Digitale Voetafdruk
    Frysk
    Gemeenteraad Voor De Dieren
    Graphic Novel
    Opsokkebalje
    PAL/GroenLinks
    Popmuziek
    Reboelje
    Skanokollum
    Waargebeurd
    Zeer Kort Verhaal
    Zorg

    Archieven

    Mei 2026
    April 2026
    Maart 2026
    December 2025
    November 2025
    Oktober 2025
    September 2025
    Augustus 2025
    Juli 2025
    Juni 2025
    Mei 2025
    April 2025
    Maart 2025
    Februari 2025
    December 2024
    November 2024
    Oktober 2024
    September 2024
    Augustus 2024
    Juli 2024
    Juni 2024
    Mei 2024
    April 2024
    Februari 2024
    Januari 2024
    December 2023
    November 2023
    Oktober 2023
    September 2023
    Augustus 2023
    Juli 2023
    Juni 2023
    April 2023
    Maart 2023
    Februari 2023
    Januari 2023
    November 2022
    Juli 2022
    Juni 2022
    Mei 2022
    September 2021
    Augustus 2021
    Mei 2021
    Maart 2021
    Februari 2021
    Januari 2021
    December 2020
    November 2020
    Oktober 2020
    Augustus 2020
    April 2020
    Februari 2019
    December 2018
    November 2018
    September 2018
    Juli 2018
    Juni 2018
    Mei 2018
    April 2018
    Maart 2018
    Februari 2018
    Januari 2018
    December 2017
    November 2017
    Oktober 2017
    Juni 2017
    Mei 2017
    April 2017
    Maart 2017
    Februari 2017
    Januari 2017
    December 2016
    November 2016
    Oktober 2016
    September 2016
    Augustus 2016
    Juli 2016
    Juni 2016
    Maart 2016
    Februari 2016
    Januari 2016
    December 2015
    November 2015
    Oktober 2015
    Augustus 2015
    Juni 2015
    Mei 2015
    April 2015
    Maart 2015
    September 2014
    Augustus 2014
    Juli 2014
    Juni 2014
    Mei 2014
    November 2013
    Oktober 2013
    September 2013
    April 2013
    Maart 2013
    December 2012
    Februari 2012
    December 2011
    April 2011
    Mei 2010
    Februari 2009

Powered by Maak je eigen unieke website met aanpasbare sjablonen.
  • BeersBlog
  • Foto
    • Geschiedenis
    • Stinzen en states
    • Stad en Dorp
    • Landschap
    • Muziek
    • Diversen
  • Genealogie
    • De familienaam Beers
    • Kwartierstaat Beers >
      • Rinze Beers (1944)
      • Jitze Beers (1915) >
        • De Poortinga's
      • Rinze Beers (1876)
      • Pieter Beers (1853)
      • Rinse Beers (1817)
      • Gerlof Beers (± 1788)
      • Claas Beers
      • Maarten Beers
    • De familienaam Van der Pal
    • Kwartierstaat Van der Pal >
      • Auke van der Pal (1919)
      • Jogchum van der Pal (1890) >
        • Lamkje de Vries
      • Jelke van der Pal (1856) >
        • Jelke vd Pal (1856) Eng
      • Wiebe van der Pal (1813)
      • Oene van der Pal
      • Jelke van der Pal
      • Johannes van der Pal (± 1690)
      • Gerrit van der Pal (± 1670)
  • Frysk
    • ferhalen
    • essees
    • boekbesprekken
    • kollums
  • History
    • Frescoes >
      • Frisian frescoes
      • Danish frescoes
      • Swedish frescoes
      • Other countries
    • Runes >
      • Runes in Frisia >
        • Frisian runic inscriptions
        • Aspects of Frisian runes
        • The corpus of Frisian runic inscriptions
      • Runes in Denmark
      • Runes in Sweden
    • Viking trading places >
      • Ribe
      • Hedeby
      • Birka
      • Kaupang
      • Dorestad
    • De Badweg: een geschiedenis
    • Carel Roorda
    • Neogothiek
    • The Georgian uprising on Texel
    • 1952: Swedish DC-3 shot down by Russia
  • Zorg
    • Sietze Kijlstra
    • Johan Mackenbach
    • Evelien Finnema
  • Contact