Johannes Beers
  • Blog
  • Frysk
    • ferhalen
    • essees
    • boekbesprekken
    • kollums
  • History
    • Frescoes >
      • Frisian frescoes
      • Danish frescoes
      • Swedish frescoes
      • Other countries
    • Runes >
      • Runes in Frisia >
        • Frisian runic inscriptions
        • Aspects of Frisian runes
        • The corpus of Frisian runic inscriptions
      • Runes in Denmark
      • Runes in Sweden
    • Viking trading places >
      • Ribe
      • Hedeby
      • Birka
      • Kaupang
      • Dorestad
    • Carel Roorda
    • The Georgian uprising on Texel
    • 1952: Swedish DC-3 shot down by Russia
  • Genealogie
    • beersgeschiedenis
    • Beerskwartierstaat >
      • beersrinzepiet
      • beersjitze
      • beersrinze
      • beerspieter
      • beersrinsegerlofs
      • beersgerlofklazes
      • beersclaasmartens
      • beersmaartenijans
    • palgeschiedenis
    • PalKwartierstaat >
      • palauke
      • paljogchum >
        • devries
      • paljelkewiebes
      • palwiebeoenes
      • paloenejelkes
      • paljelkejohannes
      • paljohannesgerrits
      • palgerritjohannes
  • Foto's
    • Geschiedenis
    • Stinzen en states
    • Stad en Dorp
    • Landschap
    • Militair
    • Muziek
    • Diversen
  • Zorg
    • Sietze Kijlstra
    • Johan Mackenbach
    • Evelien Finnema
  • Contact

Omdenken

20/10/2017

0 Opmerkingen

 
Foto
'Omdenken'. Een bijzondere trend waarbij Omdenkers ons op een andere manier naar de werkelijkheid te laten kijken. Je weet wel, met van die tegeltjeswijsheden die of een open deur zijn, of niet waar zijn: 'pas als je zwak mag zijn, kun je sterk worden'. Vertel dat maar eens aan kinderen die gepest worden door grotere, sterkere kinderen die nooit zwak geweest zijn.
 
Of, ook een mooie: 'mensen stellen niet jou teleur, maar jouw verwachtingen'. Wat moet je daar nou van denken? Misschien is het wel waar dat je niet teleurgesteld kunt worden als je geen verwachtingen hebt. Evengoed is het mogelijk dat je niet verwacht dat het Nederlands elftal naar het EK in Rusland gaat, maar dat je toch teleurgesteld bent als ze zich niet kwalificeren.
Foto

Ik besloot een paar maanden geleden de proef op de som te nemen en vertelde mijn kinderen op zondag, dat we de komende zaterdag naar de Efteling zouden gaan. Hoera!
De dag ervoor (dat was dus een vrijdag) vertelde ik ze dat het helaas niet doorging. Huilen! Tranen met tuiten! 'Ach jongens', troostte ik hen, al omdenkend, 'jullie zijn niet teleurgesteld, jullie verwachtingen zijn teleurgesteld. Dat is alles.'
 
Mijn zoontje praat nog steeds niet met me.
Foto
Overigens is omdenken niks nieuws en heb ik me er zelf ook wel eens schuldig aan gemaakt. Ooit was ik met een paar vrienden in een safaripark in Denemarken. Eén van hen had een alcoholprobleem en was die middag al vrij ver heen. Terwijl we naar een troepje leeuwen keken, dat dertig meter verderop in de struiken lagen te slapen, sprong hij op een onbewaakt moment uit de auto. Hij keek trots om zich heen, deed een paar mallotige danspasje, denkend dat zijn actie heroïsch was.
 
Om hem te laten schrikken, vergrendelde ik in de auto alle deuren. De harde klik van de portiersloten maakte hem op slag nuchter: 'godver…, wat doe je nou man. Doe die deur open, straks komen die leeuwen… Als die deur nou niet meer van het slot wil….'
Waarop ik het raampje op een kier opendraaide en zei: 'weet je, jij moet niet denken in bedreigingen. Je moet denken in kansen!'
Knap staaltje van omdenken, al zeg ik het zelf. Maar mijn kameraad was niet overtuigd.
'Kansen? Wat voor kansen!'
 
'De kans bestaat dat je hier levend wordt opgevreten en ter plekke sterft.'
 
Ik deed de deur open en liet hem er in. Hij heeft nooit weer een druppel aangeraakt.
0 Opmerkingen

Vijf invalshoeken die je persbericht helpen opvallen

19/10/2017

0 Opmerkingen

 
Foto
Voor ieder bedrijf, iedere organisatie, is het een taaie klus je product, diensten of activiteiten voor het voetlicht te brengen. Journalisten krijgen natuurlijk tientallen e-mails en persberichten in de hoop op een beetje media aandacht. Als je boven ‘de meute’ wilt uitstijgen, is het goed je af te vragen wat jouw organisatie interessant maakt, welke nieuwswaarde je hebt.

Het is niet voldoende als je organisatie belangrijk of functioneel is. Een persbericht heeft een sterke invalshoek nodig, een haakje waar de pers op kan ingaan. Bedenk dat journalisten in wezen verhalenvertellers zijn en niet alleen feitjes willen oplepelen. Vraag je dus vooral af welk verhaal je wilt vertellen.

Dit zijn vijf invalshoeken waar journalisten van houden:
1. Conflict
Ieder goed verhaal kent een conflict. Lever eens een bijdrage aan een debat over een lopende kwestie waar je bedrijf een belang bij heeft. Beschrijf wat anderen vinden en wat jouw mening is die daar tegenover staat. Een prima manier om je organisatie te profileren.

2. Impact
Als je product of dienst effect gaat hebben op een groot aantal mensen, strooi dan met een paar imponerende cijfers. Hoe meer mensen een belang hebben bij je product, des te groter de interesse die de media zullen hebben. Het publiek houdt namelijk van harde feiten en concrete cijfers, vooral als ze onverwacht en verrassend zijn.
Dus: als je een nieuwe kussenvulling wilt verkopen, vertel je eerst dat een derde van de mensen regelmatig 's ochtends wakker wordt met een stijve nek.

3. Lokaal, regionaal
De locatie van je bedrijf is van groot belang om de aandacht van een lezer te trekken. Mensen zijn immers vooral geïnteresseerd in een verhaal dat zich in hun eigen omgeving afspeelt, zeker als het impact heeft op de lokale gemeenschap. Benoem dus duidelijk de plek van je vestiging.

4. Tijdloosheid
Wacht niet op de perfecte gelegenheid om je eigen nieuws te presenteren, maar surf mee op andere verhalen waar in de media over gesproken wordt. Niet alleen nieuws is daarvoor geschikt, ook evenementen en feestdagen kunnen misschien aan jouw producten of diensten gekoppeld worden.

5. Mens centraal
Journalisten schrijven liefst verhalen die iets bij de lezer zullen oproepen. Bedenk daarom wat het menselijke gezicht van je bedrijf is en breng dat pontificaal naar voren. Verhalen over underdog, doorzettingsvermogen en overwinnen van tegenslag zorgen voor een brok in de keel bij de lezer, die daarmee ook een boodschap van je organisatie meekrijgt.

Uiteraard hoeft een boodschap niet aan slechts één invalshoek te worden gekoppeld. Creëer een verhaal van meerdere dimensies en het versterkt je boodschap.
​
Als je een goed verhaal te vertellen hebt, gaan mensen vanzelf luisteren.
0 Opmerkingen
    Ik ben ook te vinden op Mastodon

    Categorieën

    Alles
    Berlin
    Danish Adverts
    Digitale Voetafdruk
    Frysk
    Graphic Novel
    PAL/GroenLinks
    Popmuziek
    Reboelje
    Skanokollum
    Waargebeurd
    Zeer Kort Verhaal
    Zorg

    Archieven

    Maart 2023
    Februari 2023
    Januari 2023
    November 2022
    Juli 2022
    Juni 2022
    Mei 2022
    September 2021
    Augustus 2021
    Mei 2021
    Maart 2021
    Februari 2021
    Januari 2021
    December 2020
    November 2020
    Oktober 2020
    Augustus 2020
    April 2020
    Februari 2019
    December 2018
    November 2018
    September 2018
    Juli 2018
    Juni 2018
    Mei 2018
    April 2018
    Maart 2018
    Februari 2018
    Januari 2018
    December 2017
    November 2017
    Oktober 2017
    Juni 2017
    Mei 2017
    April 2017
    Maart 2017
    Februari 2017
    Januari 2017
    December 2016
    November 2016
    Oktober 2016
    September 2016
    Augustus 2016
    Juli 2016
    Juni 2016
    Maart 2016
    Februari 2016
    Januari 2016
    December 2015
    November 2015
    Oktober 2015
    Augustus 2015
    Juni 2015
    Mei 2015
    April 2015
    Maart 2015
    September 2014
    Augustus 2014
    Juli 2014
    Juni 2014
    Mei 2014
    November 2013
    Oktober 2013
    September 2013
    April 2013
    Maart 2013
    December 2012
    Februari 2012
    December 2011
    Mei 2010
    Februari 2009

Powered by Maak je eigen unieke website met aanpasbare sjablonen.
  • Blog
  • Frysk
    • ferhalen
    • essees
    • boekbesprekken
    • kollums
  • History
    • Frescoes >
      • Frisian frescoes
      • Danish frescoes
      • Swedish frescoes
      • Other countries
    • Runes >
      • Runes in Frisia >
        • Frisian runic inscriptions
        • Aspects of Frisian runes
        • The corpus of Frisian runic inscriptions
      • Runes in Denmark
      • Runes in Sweden
    • Viking trading places >
      • Ribe
      • Hedeby
      • Birka
      • Kaupang
      • Dorestad
    • Carel Roorda
    • The Georgian uprising on Texel
    • 1952: Swedish DC-3 shot down by Russia
  • Genealogie
    • beersgeschiedenis
    • Beerskwartierstaat >
      • beersrinzepiet
      • beersjitze
      • beersrinze
      • beerspieter
      • beersrinsegerlofs
      • beersgerlofklazes
      • beersclaasmartens
      • beersmaartenijans
    • palgeschiedenis
    • PalKwartierstaat >
      • palauke
      • paljogchum >
        • devries
      • paljelkewiebes
      • palwiebeoenes
      • paloenejelkes
      • paljelkejohannes
      • paljohannesgerrits
      • palgerritjohannes
  • Foto's
    • Geschiedenis
    • Stinzen en states
    • Stad en Dorp
    • Landschap
    • Militair
    • Muziek
    • Diversen
  • Zorg
    • Sietze Kijlstra
    • Johan Mackenbach
    • Evelien Finnema
  • Contact