Johannes Beers
  • Blog
  • Frysk
    • ferhalen
    • essees
    • boekbesprekken
    • kollums
  • History
    • Frescoes >
      • Frisian frescoes
      • Danish frescoes
      • Swedish frescoes
      • Other countries
    • Runes >
      • Runes in Frisia >
        • Frisian runic inscriptions
        • Aspects of Frisian runes
        • The corpus of Frisian runic inscriptions
      • Runes in Denmark
      • Runes in Sweden
    • Viking trading places >
      • Ribe
      • Hedeby
      • Birka
      • Kaupang
      • Dorestad
    • Carel Roorda
    • The Georgian uprising on Texel
    • 1952: Swedish DC-3 shot down by Russia
  • Genealogie
    • beersgeschiedenis
    • Beerskwartierstaat >
      • beersrinzepiet
      • beersjitze
      • beersrinze
      • beerspieter
      • beersrinsegerlofs
      • beersgerlofklazes
      • beersclaasmartens
      • beersmaartenijans
    • palgeschiedenis
    • PalKwartierstaat >
      • palauke
      • paljogchum >
        • devries
      • paljelkewiebes
      • palwiebeoenes
      • paloenejelkes
      • paljelkejohannes
      • paljohannesgerrits
      • palgerritjohannes
  • Foto's
    • Geschiedenis
    • Stinzen en states
    • Stad en Dorp
    • Landschap
    • Militair
    • Muziek
    • Diversen
  • Zorg
    • Sietze Kijlstra
    • Johan Mackenbach
    • Evelien Finnema
  • Contact

Leef eenvoudig

5/11/2017

0 Opmerkingen

 
Foto
Van een bericht over de alarmerende situatie rond de klimaatdoelen van Parijs  word ik altijd enorm ongerust. Idem wat betreft de documentaire van Zembla over de gevolgen van de klimaatverandering in conflictgebieden.

Maar ja, wat kun je doen als 1 van de 7.000.000.000 mensen op de wereld?

Ik vond dit lijstje, samengesteld door vredes- en milieuactivist Satish Kumar. Een mooie lijst die een verbinding maakt tussen natuurbescherming en je eigen gedrag. Ik heb het in mijn eigen woorden samengevat en het punt meditatie en bidden achterwege gelaten. Mag je best doen, maar dit lijstje levert naar mijn idee meer op.
 
‘Be the change you want to see in the world’
                                                               Mahatma Gandhi
 
1. Leef eenvoudig
Een hoge levensstandaard met rijkdom en bezit lijkt het vanzelfsprekende doel in onze samenleving. Het behalen van dat doel biedt echter geen garantie op een goede kwaliteit van leven en is sowieso niet milieuvriendelijk.
 
2. Verandering van houding
Als je er goed over nadenkt is onze maatschappij volledig ingericht ten dienste van de mens. De natuur is alleen maar interessant als dienstbaar voor de mens en wij zijn er de baas over. Die houding moet veranderen. Al het leven op Aarde is met elkaar verweven en we zullen er respectvol mee om moeten leren gaan.
 
3. Minder consumeren
Onze consumptie put de Aarde uit. Of het gaat om energie, voedsel en water of productie van goederen, we verbruiken meer dan de Aarde kan leveren. In het Westen verbruiken we zelfs 50 keer zoveel als in onderontwikkelde landen. ‘Like there’s no tomorrow’.
 
4. Stop verspilling
We raken gemakkelijk uitgekeken op dingen omdat ze niet meer in de mode zijn of omdat er nieuwere versies beschikbaar zijn. Veel van wat we weggooien is nog bruikbaar. Helaas gooien we met gemak spullen weg wat nieuwe productie en comsumptie op gang brengt (zie punt 3) en voor vervuiling zorgt (denk bijvoorbeeld aan de plastic soep in de oceanen).
 
5. Minder werken
Mechanisatie, automatisering en robotisering hebben niet kunnen voorkomen dat we in het Westen lange uren maken, overwerkt raken en met burn-outs komen te zitten. Hoewel we rijker zijn dan ooit, hebben veel mensen nauwelijks meer energie dan nodig is om eten te laten thuis bezorgen en naar de TV te kijken.
 
6. Loop
We hebben onszelf afhankelijk gemaakt van auto’s, zelfs voor kleine afstandjes. Als we alleen maar in huis of op kantoor zitten en daartussenin in auto’s, dan komen we nooit in contact met de natuur en als we de natuur niet kennen, hoe willen we die dan ooit beschermen?
 
7. Brood bakken
Fantastisch idee! Je bent heel bewust bezig bezig met wat je eet, welke ingrediënten je daarvoor gebruikt en het proces. Het geeft vooral ook rust en het voldane gevoel iets zelf gemaakt te hebben. Eigenlijk geldt het voor alles wat je met je handen doet (breien, houthakken, tuinieren), maar brood bakken is een heel goed punt om te beginnen.
 
8. Protesteer
Zonder de ‘boze Nederlander‘ te willen uithangen: gevestigde belangen walsen over je heen als je je niet verzet. Als het moet door feiten te verdraaien of achter te houden. Zonder tegengas gaat dat gewoon door, in veel gevallen met schade voor de natuur. Neem het actuele voorbeeld van de uitbreiding van vliegveld Lelystad. Er wordt gegoocheld met feiten en cijfers, mens en natuur komt eronder te lijden en het protest lijkt de overheid lelijk in de hoek te zetten.
 
Protesteren kan tegenwoordig zo simpel via internet: Greenpeace, Amnesty en Avaaz om een paar te nemen. Kleine moeite, groot effect. Het enige dat je er wel voor nodig hebt is…
 
9 Weet waar je over praat
Laat je goed informeren door betrouwbare bronnen. Gevestigde nieuwsorganisaties zijn te verkiezen boven het gerommel op social media. Verdiep je in menselijk gedrag en de gevolgen ervan, met name voor de natuur. Laat je niks wijsmaken. Kennis is macht.
 

0 Opmerkingen

Vijf tips voor politieke campagnes

2/11/2017

0 Opmerkingen

 
Foto
Op 21 maart 2018 zijn de gemeenteraadsverkiezingen in de meeste gemeenten in Nederland. Voor veel Friezen komt de stembusgang al eerder, namelijk op 22 november 2017. Dat betekent dat in een groot deel van Fryslân de verkiezingscampagnes alweer gestart zijn.
​
Verkiezingen zijn eigenlijk vreemde marketingcampagnes. Slechts één keer per vier jaar proberen politieke partijen het publiek een merkwaardig product te verkopen: hun kandidaten. Bestuurders zijn echter niet altijd de meest ervaren marketeers. Daarom een paar tips voor politieke campagnes.

1. Probeer jongeren te bereiken
Weersta de neiging te geloven dat er vooral zoveel ouderen zijn wiens stem te winnen valt. Richt je om drie redenen vooral op jongeren:
  • betrokken jongeren bij je campagne zorgen voor energie in je campagne en via social media is de reikwijdte van hun standpunten veel groter
  • jongeren zijn minder verankerd in traditionele partijpolitieke of linkse of rechtse politiek en zijn daarmee een belangrijke doelgroep. Ze staan meer open voor goede, nieuwe ideeën en zijn dus met de juiste ideeën en strategie te winnen
  • luister naar jongeren, ze kunnen vertellen over de relevante kwesties van nu en de toekomst en zetten jouw campagne daarmee in het centrum van de verkiezingsstrijd

2. Gebruik anderen om je boodschap over te brengen
Heb je je ooit verdiept in het imago dat politici hebben? Niet best… Vergis je ook niet in je eigen bekendheid als gemeenteraadslid, zelfs niet als lijsstrekker. Gebruik daarom intermediairs. Invloedrijke personen die jouw boodschap kunnen overbrengen. Sporters, ondernemers of kunstenaars overtuigen je publiek gemakkelijker dan jij. Denk daarbij niet alleen aan mensen die bij een breed publiek bekend zijn, maar juist ook aan sleutelfiguren die binnen een specifieke doelgroep bekend zijn, zoals vloggers en organisatoren van festivals.

3. Benadruk verschillen, creëer contrast
Iedere partij is voor goede zorg, meer banen en een goede bereikbaarheid van de stad. Als je je daarop wilt profileren, zal je met specifieke, onverwachte en creatieve plannen moeten komen. Wat je ook doet, zorg ervoor dat er iets te kiezen valt. Bewaar het beste of meest originele plan dat je kunt bedenken voor het laatst, zodat je kort voor de verkiezingsdatum de kiezer op een positieve manier kunt overvallen.

4. Spreken is zilver, luisteren is goud
Hoe moeilijk het ook is voor politici: luister meer dan je praat. Weet wat er speelt. Overigens ben je daar vrij laat mee als je er nu – met de start van de campagne - nog mee moet beginnen, maar bedenk dat de campagne er niet om draait dat jij wint, maar dat je de kiezer voor je wint! Een luisterend oor is daarbij een machtig instrument.

5. Zoekmachine optimalisatie is geen sluitpost
Je kunt nog zoveel heldere informatie op internet publiceren, maar als het niet vindbaar is via zoekmachines (lees: Google), heb je er weinig aan.
  • Vergeet bijvoorbeeld niet de naam van je gemeente in zoektermen op te nemen. De informatie van lokale afdelingen van bijvoorbeeld de VVD en PvdA – partijen die in eigenlijk iedere gemeente meedoen -  verzuipt in de zee van alle VVD en PvdA informatie die op internet over de gemeenteraadsverkiezingen te vinden is.
  • Geef ook het jaartal van de verkiezingen mee. Nog altijd komt je verkiezingsprogramma van 2014 bovenaan in de zoekresultaten, als je niet specifiek 2017 of 2018 als zoekterm aangeeft.
  • Maak kwesties lokaal en concreet: onderwerpen als 'zorg voor ouderen en gehandicapten' of 'de bereikbaarheid van de stad' zijn niet concreet en niet specifiek voor jouw gemeente. Maak liever content over 'aanpak kinderarmoede in wijk X' of 'de criminaliteit waar ondernemers in dorp Y mee te maken hebben'.
0 Opmerkingen
    Ik ben ook te vinden op Mastodon

    Categorieën

    Alles
    Berlin
    Danish Adverts
    Digitale Voetafdruk
    Frysk
    Graphic Novel
    PAL/GroenLinks
    Popmuziek
    Reboelje
    Skanokollum
    Waargebeurd
    Zeer Kort Verhaal
    Zorg

    Archieven

    Maart 2023
    Februari 2023
    Januari 2023
    November 2022
    Juli 2022
    Juni 2022
    Mei 2022
    September 2021
    Augustus 2021
    Mei 2021
    Maart 2021
    Februari 2021
    Januari 2021
    December 2020
    November 2020
    Oktober 2020
    Augustus 2020
    April 2020
    Februari 2019
    December 2018
    November 2018
    September 2018
    Juli 2018
    Juni 2018
    Mei 2018
    April 2018
    Maart 2018
    Februari 2018
    Januari 2018
    December 2017
    November 2017
    Oktober 2017
    Juni 2017
    Mei 2017
    April 2017
    Maart 2017
    Februari 2017
    Januari 2017
    December 2016
    November 2016
    Oktober 2016
    September 2016
    Augustus 2016
    Juli 2016
    Juni 2016
    Maart 2016
    Februari 2016
    Januari 2016
    December 2015
    November 2015
    Oktober 2015
    Augustus 2015
    Juni 2015
    Mei 2015
    April 2015
    Maart 2015
    September 2014
    Augustus 2014
    Juli 2014
    Juni 2014
    Mei 2014
    November 2013
    Oktober 2013
    September 2013
    April 2013
    Maart 2013
    December 2012
    Februari 2012
    December 2011
    Mei 2010
    Februari 2009

Powered by Maak je eigen unieke website met aanpasbare sjablonen.
  • Blog
  • Frysk
    • ferhalen
    • essees
    • boekbesprekken
    • kollums
  • History
    • Frescoes >
      • Frisian frescoes
      • Danish frescoes
      • Swedish frescoes
      • Other countries
    • Runes >
      • Runes in Frisia >
        • Frisian runic inscriptions
        • Aspects of Frisian runes
        • The corpus of Frisian runic inscriptions
      • Runes in Denmark
      • Runes in Sweden
    • Viking trading places >
      • Ribe
      • Hedeby
      • Birka
      • Kaupang
      • Dorestad
    • Carel Roorda
    • The Georgian uprising on Texel
    • 1952: Swedish DC-3 shot down by Russia
  • Genealogie
    • beersgeschiedenis
    • Beerskwartierstaat >
      • beersrinzepiet
      • beersjitze
      • beersrinze
      • beerspieter
      • beersrinsegerlofs
      • beersgerlofklazes
      • beersclaasmartens
      • beersmaartenijans
    • palgeschiedenis
    • PalKwartierstaat >
      • palauke
      • paljogchum >
        • devries
      • paljelkewiebes
      • palwiebeoenes
      • paloenejelkes
      • paljelkejohannes
      • paljohannesgerrits
      • palgerritjohannes
  • Foto's
    • Geschiedenis
    • Stinzen en states
    • Stad en Dorp
    • Landschap
    • Militair
    • Muziek
    • Diversen
  • Zorg
    • Sietze Kijlstra
    • Johan Mackenbach
    • Evelien Finnema
  • Contact