Johannes Beers
  • Blog
  • Frysk
    • ferhalen
    • essees
    • boekbesprekken
    • kollums
  • History
    • Frescoes >
      • Frisian frescoes
      • Danish frescoes
      • Swedish frescoes
      • Other countries
    • Runes >
      • Runes in Frisia >
        • Frisian runic inscriptions
        • Aspects of Frisian runes
        • The corpus of Frisian runic inscriptions
      • Runes in Denmark
      • Runes in Sweden
    • Viking trading places >
      • Ribe
      • Hedeby
      • Birka
      • Kaupang
      • Dorestad
    • Carel Roorda
    • The Georgian uprising on Texel
    • 1952: Swedish DC-3 shot down by Russia
  • Genealogie
    • beersgeschiedenis
    • Beerskwartierstaat >
      • beersrinzepiet
      • beersjitze
      • beersrinze
      • beerspieter
      • beersrinsegerlofs
      • beersgerlofklazes
      • beersclaasmartens
      • beersmaartenijans
    • palgeschiedenis
    • PalKwartierstaat >
      • palauke
      • paljogchum >
        • devries
      • paljelkewiebes
      • palwiebeoenes
      • paloenejelkes
      • paljelkejohannes
      • paljohannesgerrits
      • palgerritjohannes
  • Foto's
    • Geschiedenis
    • Stinzen en states
    • Stad en Dorp
    • Landschap
    • Militair
    • Muziek
    • Diversen
  • Zorg
    • Sietze Kijlstra
    • Johan Mackenbach
    • Evelien Finnema
  • Contact

Vijf tips voor politieke campagnes

2/11/2017

0 Opmerkingen

 
Foto
Op 21 maart 2018 zijn de gemeenteraadsverkiezingen in de meeste gemeenten in Nederland. Voor veel Friezen komt de stembusgang al eerder, namelijk op 22 november 2017. Dat betekent dat in een groot deel van Fryslân de verkiezingscampagnes alweer gestart zijn.
​
Verkiezingen zijn eigenlijk vreemde marketingcampagnes. Slechts één keer per vier jaar proberen politieke partijen het publiek een merkwaardig product te verkopen: hun kandidaten. Bestuurders zijn echter niet altijd de meest ervaren marketeers. Daarom een paar tips voor politieke campagnes.

1. Probeer jongeren te bereiken
Weersta de neiging te geloven dat er vooral zoveel ouderen zijn wiens stem te winnen valt. Richt je om drie redenen vooral op jongeren:
  • betrokken jongeren bij je campagne zorgen voor energie in je campagne en via social media is de reikwijdte van hun standpunten veel groter
  • jongeren zijn minder verankerd in traditionele partijpolitieke of linkse of rechtse politiek en zijn daarmee een belangrijke doelgroep. Ze staan meer open voor goede, nieuwe ideeën en zijn dus met de juiste ideeën en strategie te winnen
  • luister naar jongeren, ze kunnen vertellen over de relevante kwesties van nu en de toekomst en zetten jouw campagne daarmee in het centrum van de verkiezingsstrijd

2. Gebruik anderen om je boodschap over te brengen
Heb je je ooit verdiept in het imago dat politici hebben? Niet best… Vergis je ook niet in je eigen bekendheid als gemeenteraadslid, zelfs niet als lijsstrekker. Gebruik daarom intermediairs. Invloedrijke personen die jouw boodschap kunnen overbrengen. Sporters, ondernemers of kunstenaars overtuigen je publiek gemakkelijker dan jij. Denk daarbij niet alleen aan mensen die bij een breed publiek bekend zijn, maar juist ook aan sleutelfiguren die binnen een specifieke doelgroep bekend zijn, zoals vloggers en organisatoren van festivals.

3. Benadruk verschillen, creëer contrast
Iedere partij is voor goede zorg, meer banen en een goede bereikbaarheid van de stad. Als je je daarop wilt profileren, zal je met specifieke, onverwachte en creatieve plannen moeten komen. Wat je ook doet, zorg ervoor dat er iets te kiezen valt. Bewaar het beste of meest originele plan dat je kunt bedenken voor het laatst, zodat je kort voor de verkiezingsdatum de kiezer op een positieve manier kunt overvallen.

4. Spreken is zilver, luisteren is goud
Hoe moeilijk het ook is voor politici: luister meer dan je praat. Weet wat er speelt. Overigens ben je daar vrij laat mee als je er nu – met de start van de campagne - nog mee moet beginnen, maar bedenk dat de campagne er niet om draait dat jij wint, maar dat je de kiezer voor je wint! Een luisterend oor is daarbij een machtig instrument.

5. Zoekmachine optimalisatie is geen sluitpost
Je kunt nog zoveel heldere informatie op internet publiceren, maar als het niet vindbaar is via zoekmachines (lees: Google), heb je er weinig aan.
  • Vergeet bijvoorbeeld niet de naam van je gemeente in zoektermen op te nemen. De informatie van lokale afdelingen van bijvoorbeeld de VVD en PvdA – partijen die in eigenlijk iedere gemeente meedoen -  verzuipt in de zee van alle VVD en PvdA informatie die op internet over de gemeenteraadsverkiezingen te vinden is.
  • Geef ook het jaartal van de verkiezingen mee. Nog altijd komt je verkiezingsprogramma van 2014 bovenaan in de zoekresultaten, als je niet specifiek 2017 of 2018 als zoekterm aangeeft.
  • Maak kwesties lokaal en concreet: onderwerpen als 'zorg voor ouderen en gehandicapten' of 'de bereikbaarheid van de stad' zijn niet concreet en niet specifiek voor jouw gemeente. Maak liever content over 'aanpak kinderarmoede in wijk X' of 'de criminaliteit waar ondernemers in dorp Y mee te maken hebben'.
0 Opmerkingen



Laat een antwoord achter.

    Ik ben ook te vinden op Mastodon

    Categorieën

    Alles
    Berlin
    Danish Adverts
    Digitale Voetafdruk
    Frysk
    Graphic Novel
    PAL/GroenLinks
    Popmuziek
    Reboelje
    Skanokollum
    Waargebeurd
    Zeer Kort Verhaal
    Zorg

    Archieven

    Maart 2023
    Februari 2023
    Januari 2023
    November 2022
    Juli 2022
    Juni 2022
    Mei 2022
    September 2021
    Augustus 2021
    Mei 2021
    Maart 2021
    Februari 2021
    Januari 2021
    December 2020
    November 2020
    Oktober 2020
    Augustus 2020
    April 2020
    Februari 2019
    December 2018
    November 2018
    September 2018
    Juli 2018
    Juni 2018
    Mei 2018
    April 2018
    Maart 2018
    Februari 2018
    Januari 2018
    December 2017
    November 2017
    Oktober 2017
    Juni 2017
    Mei 2017
    April 2017
    Maart 2017
    Februari 2017
    Januari 2017
    December 2016
    November 2016
    Oktober 2016
    September 2016
    Augustus 2016
    Juli 2016
    Juni 2016
    Maart 2016
    Februari 2016
    Januari 2016
    December 2015
    November 2015
    Oktober 2015
    Augustus 2015
    Juni 2015
    Mei 2015
    April 2015
    Maart 2015
    September 2014
    Augustus 2014
    Juli 2014
    Juni 2014
    Mei 2014
    November 2013
    Oktober 2013
    September 2013
    April 2013
    Maart 2013
    December 2012
    Februari 2012
    December 2011
    Mei 2010
    Februari 2009

Powered by Maak je eigen unieke website met aanpasbare sjablonen.
  • Blog
  • Frysk
    • ferhalen
    • essees
    • boekbesprekken
    • kollums
  • History
    • Frescoes >
      • Frisian frescoes
      • Danish frescoes
      • Swedish frescoes
      • Other countries
    • Runes >
      • Runes in Frisia >
        • Frisian runic inscriptions
        • Aspects of Frisian runes
        • The corpus of Frisian runic inscriptions
      • Runes in Denmark
      • Runes in Sweden
    • Viking trading places >
      • Ribe
      • Hedeby
      • Birka
      • Kaupang
      • Dorestad
    • Carel Roorda
    • The Georgian uprising on Texel
    • 1952: Swedish DC-3 shot down by Russia
  • Genealogie
    • beersgeschiedenis
    • Beerskwartierstaat >
      • beersrinzepiet
      • beersjitze
      • beersrinze
      • beerspieter
      • beersrinsegerlofs
      • beersgerlofklazes
      • beersclaasmartens
      • beersmaartenijans
    • palgeschiedenis
    • PalKwartierstaat >
      • palauke
      • paljogchum >
        • devries
      • paljelkewiebes
      • palwiebeoenes
      • paloenejelkes
      • paljelkejohannes
      • paljohannesgerrits
      • palgerritjohannes
  • Foto's
    • Geschiedenis
    • Stinzen en states
    • Stad en Dorp
    • Landschap
    • Militair
    • Muziek
    • Diversen
  • Zorg
    • Sietze Kijlstra
    • Johan Mackenbach
    • Evelien Finnema
  • Contact